Gemeenschap
Gemeenschap
Deel uitmaken van Gods gezin
Dienen
Dienen
Beschikbaar voor God en medemens
Discipelschap
Discipelschap
Leren om te leven zoals Jezus
Evangelisatie
Evangelisatie
Nieuws van Gods genade delen
Aanbidding
Aanbidding
God eren met onze levenswijze
Ik besloot dat God niet bestond

Ik besloot dat God niet bestond

Dirk Lemmens

Toen ik een jaar of vijftien was, besloot ik dat God niet bestond. Hij was een verzinsel van mensen die elke week wel netjes in de kerk zaten, maar die, voor zo ver ik kon zien, zich heel de week zich van God noch gebod wat aantrokken. Hij was een ‘kruk’ voor mensen die niet sterk genoeg waren om hun eigen leven te leven. Ik genoot er van om te proberen christenen er van te overtuigen dat Hij niet bestond.

Ik had geen God om op te steunen, en dus ben ik een vechtersbaasje geworden. Geen vechtersbaas in de fysieke zin van het woord, want daar was ik niet sterk genoeg voor. Ik ontwikkelde echter een ijzeren wil, en een onverzettelijk doorzettingsvermogen. Ik zou het maken in het leven. Ik zou geld verdienen, véél geld verdienen. Ik zou macht verwerven. Ik zou een leven leiden dat boven het gewone uit steeg. Ik zou de wereld veranderen. Mijn levensmotto in die dagen was: “Wanneer ik dood ben, zullen ze het verschil merken…!”

In eerste instantie leek dit nog aardig te lukken ook: ik was populair, ik haalde goede cijfers, werd voorzitter van zowat elke commissie die de school rijk was en had een mooie brommer. Mijn leven liep op rolletjes. Ik leek wel op de man waarvan Psalm 1 (vers 3) zegt: ‘… al wat hij onderneemt, gelukt.’ God had ik daar niet bij nodig.

Tot op de dag dat ik aan de universiteit ging studeren… Op die dag veranderde alles. Ik had er namelijk geen rekening mee gehouden dat het in de grote, echte wereld heel wat moeilijker zou zijn om succes te boeken met mooie praatjes. En om goede cijfers te behalen… Ondanks al mijn harde werk was ik aan het eind van het eerste jaar grandioos gezakt! Het was niet langer zo dat al wat ik ondernam, ook zonder meer lukte. Ik wist niet hoe ik hiermee om moest gaan. Ik had de controle over mijn mooie leventje verloren.

Op dat moment greep God Zelf in, en bracht Hij mij in contact met een christen. Ik ging gelijk de confrontatie aan, en probeerde zijn geloof in God te ondermijnen. Tot mijn verbazing vermeed hij echter de discussie, en zei eenvoudigweg: “Als jij gelijk hebt, en God bestaat niet, dan ben ik een beklagenswaardig mens. Als ik echter gelijk heb, en God bestaat wel, en Hij is wie Hij zegt dat Hij is, dan heb jij een gigantisch probleem!” Daar had ik, met al mijn vlotte babbels, geen weerwoord op: het was een waarheid als een koe! Hij daagde mij uit om God 30 dagen na elkaar te vragen om, als Hij bestond, Zich in mijn leven te openbaren. Als Hij dat niet deed, kon ik onbezorgd verder leven, maar als Hij het wel deed, zou het alleen maar eerlijk zijn om Hem als Heere in mijn leven te gaan dienen.

Dat was de zomer van 1974. Intussen mag ik Hem al meer dan 40 jaar dienen, en heeft Hij mij nog nooit in de steek gelaten! Ik kijk met blijdschap uit naar wat Hij nog voor mij heeft.

 

Contact

© 2018 Christengemeente Tholen
Simon Lindhoutstraat 1A
4691 GA Tholen


secretariaat@christengemeentetholen.nl

Navigeren

Volg ons