Gemeenschap
Gemeenschap
Deel uitmaken van Gods gezin
Dienen
Dienen
Beschikbaar voor God en medemens
Discipelschap
Discipelschap
Leren om te leven zoals Jezus
Evangelisatie
Evangelisatie
Nieuws van Gods genade delen
Aanbidding
Aanbidding
God eren met onze levenswijze
God, wilt U gevoel in deze rotzak scheppen?

God, wilt U gevoel in deze rotzak scheppen?

Joop Gottmers

Hoe beter je God leert kennen, hoe meer je van jezelf gaat zien dat er nog veel rottigheid in je zit. Dat is bij mij ook zo. Mijn levensverhaal is spectaculair: een zachtaardig, gepest en beschadigd knulletje wordt een doodongelukkige, maar schatrijke kickbokskampioen en drugscrimineel. Toen greep God in mijn leven in en werd ik een volgeling van Jezus, met vallen en opstaan. Het lijkt een verhaal uit een spannende film.

Ik was christen geworden en ik was veranderd, maar sommige dingen waren hetzelfde gebleven. Vroeger toen ik crimineel en bokser was, draaide alles om Joop. En nu, als spreker voor God, draaide alles nog steeds om Joop. Ik had zoveel hoogmoed. Als er één God liefhad, dan was ik het wel, vond ik met mijn klein geloof. Ik had God niet nodig; God had mij – gevierd spreker – nodig. Maar hoe meer ik God leerde kennen, hoe meer ik leerde dat ik vooral mezelf liefhad. Alles draaide om Joop, terwijl het helemaal niet om mij moet gaan. Ik moest leren dat God echt heel mijn hart wil hebben. Hij wil mij eerst helemaal voor zichzelf, voordat Hij verder met mij kan.

Ik ben tot geloof gekomen. Dat is fantastisch. God gaf me een nieuwe start. In plaats van voor mezelf te leven, mocht ik voor Hem aan het werk gaan: overal vertellen wat de Here Jezus voor mij heeft gedaan. En daar geniet ik echt van. Ik geniet ervan om op het podium te staan, maar ik geniet ook van het werk dat de Here Jezus doet als ik mijn verhaal mag delen met mensen. En als de hoogmoed me toch weer in zijn greep krijgt, heeft God gelukkig genoeg mensen om me heen geplaatst die me weer ‘naar beneden sabelen’. Eerst was het vooral Joop. Nu wordt het steeds meer God. En dat moet ook; het moet om Hem gaan!

In de jaren voordat ik God leerde kennen, heb ik heel veel ellende gezaaid. En wat je zaait, groeit op en moet je oogsten. Alles wat er gebeurde toen ik Jezus niet kende, heeft zoveel in mij kapot gemaakt. Daar sta ik niet altijd genoeg bij stil. Ik ben er beschadigd, verhard en egoïstisch door geworden. Ik ben nu al 15 jaar christen, maar oogst nog steeds van de ellende die ik toen gezaaid heb. Gisteren baden we nog: ‘‘God, wilt U gevoel in mij scheppen’. Ik heb totaal geen gevoel. Ik ben echt een ongevoelige rotzak naar mijn vrouw en kinderen toe. Als ik maar een beetje meer kon beseffen hoe met name mijn vrouw soms lijdt onder de gevolgen van wat ik vroeger gezaaid heb, zou ik er meer kunnen zijn voor haar. Ik ben heel dankbaar dat ze zoveel van me houdt dat ze het uithoudt met mij. En dat houdt me klein. Ik ben een hark. Maar ik wil veranderen. Ik knok. En ik wil nu God op de eerste plaats zetten.

Het draait maar om één persoon, en dat is Jezus. Klaar. Als iedereen dat nou eens zou begrijpen, dan zou de wereld er heel anders uitzien. Al het andere is bijzaak. We moeten God liefhebben boven alles.

Contact

© 2018 Christengemeente Tholen
Simon Lindhoutstraat 1A
4691 GA Tholen


secretariaat@christengemeentetholen.nl

Navigeren

Volg ons